EKREM ÇELEBİ’NİN “SARI YAZMA” ESERİNDE İCRA TEKNİĞİNİN İNCELENMESİ

Yazarlar

  • Kemal ÖZAVCI Ardahan Üniversitesi

DOI:

https://doi.org/10.17740/eas.art.2024-V17-01

Anahtar Kelimeler:

Ekrem Çelebi- Abdallar- Bozlak- Muharrem Ertaş- Neşet Ertaş

Özet

Geçmişten günümüze önemli bir kültür taşıyıcısı oldukları bilinen abdalların, Anadolu kültür ve sanat faaliyetlerinde önemli rol üstlendikleri bilinmektedir. Yaşadıkları bölgelerin yerel kültürünü benimseyerek karşılıklı etkileşim hâlinde yaşamaları, kendi varlık alanlarını oluştururken aynı zamanda da kültürel aktarımın gerçekleşmesini sağlamaktadır. Aktarımın gerçekleşmesinde; abdal toplumunun kendi iç dinamizminin etkisi görülse de bunun yanında abdal kimliğine sahip olmayan taşıyıcıların da varlığı söz konusudur. Bu bağlamda Orta Anadolu geleneksel müziği içerisinde önemli bir yer edinen Ekrem Çelebi, kendine özgü icra biçimiyle yöre müziğine yön veren önemli kişilerdendir. Abdal kimliğine sahip olmayan fakat aynı kültür içerisinde yetişerek köklü bir kültürün aktarılmasında önemli katkılar sağlayan Ekrem Çelebi’nin, geleneksel bağlama icrasına kattığı teknikler kendi tavır ve tarzını da ortaya çıkarmaktadır.

Çelebi’nin kendine özgü icra tavrı ve geleneksel bağlamda ortaya koyduğu eserler onu değerli kılan en önemli hususlardır. Dolayısıyla bu çalışmada, Ekrem Çelebi’nin hayatı hakkında bilgiler verilerek tanıtılması ve onun icra tavrını belirleyen unsurlar, kullanmış olduğu bağlama, akort sistemi, süsleme ve mızrap tekniklerinin tahlili yapılarak icra tavrının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın yöntemi, verilerin toplanması, çözümlenmesi ve çözümlemede kullanılan istatistiksel yöntemlerle gerçekleştirilmiştir. Bu değerlendirmeler yapılırken Orta Anadolu geleneksel müziği içerisinde kullanılan bazı teknikler “Kapak (göğüs) Alanında İcra Tekniği”, “Kırık Akor” ve “Ters Mızrap” yeni bir isimlendirme olarak önerilmiştir.

İndir

Yayınlanmış

2024-05-05

Sayı

Bölüm

Müzik