J. S. BACH’IN BWV 779 NUMARALI 2 SESLİ ENVANSİYONUNUN FORMEL VE TONAL ANALİZİ
DOI:
https://doi.org/10.17740/eas.eus.2020-V12-05Anahtar Kelimeler:
Envansiyon- J.S.Bach- Müzik Formları- Polifonik Formlar- Müzik AnaliziÖzet
Füg, kanon, prelüd, ricercare, envansiyon gibi polifonik formlar, bestecilik ve icra açısından önemli bir yere sahip oldukları gibi müzik eğitim açısından da önemli birer inceleme araçlarıdırlar. Özellikle barok dönemin son bestecisi olan J. S. Bach’ın yazdığı füg ve envansiyonlar müzik eğitiminde önemli birer kaynak teşkil etmektedirler. Tüm polifonik formlarda olduğu gibi, J. S. Bach’ın envansiyonlarında da polifonik yazı stillerinde sıklıkla kullanılan besteleme teknikleri eserlerin temel dokusunu oluştururlar.Gerek polifonik gerekse homofonik müzik türlerindeki formel ve tonal yapının anlaşılması, yaratının temel yapı taşlarının tanınması, müzik teorisi eğitiminde önemli bir konudur. Bu nedenle, bu çalışma J. S. Bach’ın BWV 779 numaralı Fa majör iki sesli envansiyonunun formel ve tonal analizine odaklanmaktadır. İncelenen envansiyon üzerinden öğrencilerin polifonik müzik formlarının formel ve tonal yapıları hakkındaki bilgi birikimlerine katkı bulunulması amaçlanmıştır.
Bu çalışma, nitel bir çalışma olarak kurgulanmış, eserin formel ve tonal yapısı betimsel olarak analiz edilmiştir. Analiz sonucunda, incelenen envansiyonun iki bölmeli yapıda kurgulandığı, müzikal malzeme olarak kontrapuntal yazım tekniklerinin kullanıldığı gözlenmiştir.