Soğuk (2013) Filminde Erkeklik Temsili

Yazarlar

  • Nuray Hilal TUĞAN Başkent Üniversitesi

DOI:

https://doi.org/10.17740/eas.soc.2018.V19-05

Anahtar Kelimeler:

Erkeklik- İktidar- Sinemada Erkeklik Temsili- Temsil

Özet

Erkeklik, sosyal bilimler alanında uzun bir süredir biyoloji kökenli cinsiyet tanımına dayanarak açıklanmıştır. Biyoloji kökenli cinsiyet tanımına göre erkeklik doğuştan sahip olunan genetik bir özelliktir. Böylece erkeklik biyoloji, anatomi ve psikoloji tarafından incelenen bir araştırma alanı olarak görülmektedir. Ancak feminist kuramların sosyal bilimler alanına kazandırdığı bakış açısı sayesinde erkekliğin toplumsal bağlamda şekillenen ve inşa edilen bir olgu olduğu kabul edilmeye başlamıştır. Bu bağlamda günümüzde erkekliğin tıpkı kadınlık gibi toplumsal olarak cinsiyet politikaları tarafından şekillendirilen ve her an yeniden oluşan bir olgu olduğu genel olarak kabul görmeye başlamıştır. Erkekliğin toplumsal olarak inşa edildiği kabul edildiğinde bu olgunun sınırlarının da değişken ve belirsiz olduğu ortaya çıkmıştır. Böylece erkek egemenliği adı verilen iktidar biçimi de çoğul, hatta çoğu zaman birbiriyle çatışan farklı erkeklik deneyimlerine tekabül etmektedir. Söz konusu erkeklik deneyimlerinin sahip olduğu erkeklik değerlerinde ve tarzlarında yaşanan değişim ise “erkeklik krizi” olarak adlandırılmaktadır. Bu yaklaşım erkekliğin bütünlüklü ve yekpare bir oluşum değil, tersine çelişkili ve parçalı bir toplumsal inşa olduğu görüşünün yaygınlaşmasını sağlamıştır. Çalışmada 2013 tarihli, Uğur Yücel tarafından yönetilen Soğuk filmi eleştirel söylem çözümlemesi yöntemi ile çözümlenmiş ve filmde erkekliğin, söz konusu parçalı ve çelişkili yapısını ortaya koyan erkeklik temsilleri aracılığı ile sunulduğu sonucuna varılmıştır.  

İndir

Yayınlanmış

2018-05-15

Sayı

Bölüm

Makaleler